Založ si blog

Ragulujme sa bratia!

Regulujme sa bratia!

Priznám sa vám – odľahlo mi. Celý život som túžil po etickom samoregulovaní. Moja túžba bola taká silná, že som niekoľkokrát už-už so samoregulovaním svojich mravov začal… Túžba je však jedna vec, a vrodená lenivosť, pohodlie a napokon aj sama nemravnosť – druhá. Radšej som sa dal eticky regulovať inými. Šiel som s prúdom. Raz to bol Sokrates, inokedy Kant, boli také časy, že si ma opantal Kristus, z diaľky zúfalo signalizovali Marx, Engels, Lenin… Indovia podhodili zenbudhizmus… Ale k plnohodnotnému samoregulovaniu som sa nedostal. Ono také etické samoregulovanie zaberie dosť času. Keď vás reguluje niekto iný, nájde sa čas aj na šport, výlety, knižku – ale pri samoregulovaní treba každé slovíčko zvážiť, poomáľať a až potom dať na papier! Pri samoregulovaní za vami nikto nestojí. Akurát môžete použiť citáty a potom rýchlo späť do samoregulácie…
A teraz dala sama vláda zelenú etickej samoregulácii! Čas zastal, nikam sa netreba ponáhľať. s čistým svedomím si môže každý autor regulovať svoje mravy, koľko chce. Nikto mu do toho nemôže hvoriť – reguluje si slobodne ako vták. Čas radosti, veselosti pisateľovi nastal nyní… Porodí myšlienku, hodí ju do svojho etického sitka… potrasie sitkom a hľadí pozorne, čo mu po presype z myšlienôčky zostane. Ak nezostane nič, aj tak dobre. Prepadla cez etické sitko – treba začať písať článok znovu. Príde myšlienôčka, ktorá sa v sitku udrží. Netreba zúfať. Nie je to, samozrejme, také jednoduché ako bez sitka! Etické saoregulačné sitko je neúprosné. Napíšeš o niekom, že je Slovák, a vhodíš to celé do sitka. Zistíš, že starý otec bol goral z poľskej strany Tatier a praprastará mama z matkinej strany utiekla s Rumunom do Koložváru… Bolo by nemravné o horeuvedenom tvrdiť, že je Slovák. Etická samoregulácia ťa pribrzdí, a tak o dotyčnom napíšeš radšej, že je človek. Človek, to znie hrdo. Alebo napíšeš o niekom, že sa názorovo triešti. Nasypeš do sitka, potrasieš a zistíš, že sa názorovo vôbec netriešti. Chcel stále, aby všetko bolo štátne. Jedným slovom, slovenský, špecifický kapitalizmus. „Kapitalisti celého sveta, spojte sa!“ Privatizáciu s chuťou vo dne v noci ironizuje, ako sa to u nás patrí! Ej, veľká radosť sa ma zmocňuje, že mám konečne čas na etickú samoreguláciu, že prestávam písať zbytočnosti, nejapnosti, ktoré som doteraz bez sitka púšťal do tlačiarní sveta.
Mnohí z nás sa eticky samoregulujú dlhé roky a dosahujú vynikajúce výsledky. Ale ja som si morálku doteraz prísno nestrážil. Pretože etická samoregulácia – aby si konečne, milý čitateľ, porozumel, o čom je tu reč – je to, keď si človek sám stráži svoje mravy, svoju morálku. Doteraz som si strážil peňaženku, životosprávu, ženu, deti, strážil som si účes a iné nepodstatné voloviny. Jedným slovom, rozdával som sa v drobných. Ale teraz si vravím zodpovedne – na stráž! Hybaj si strážiť etiku, chlapče, lebo bude zle! Morálka sa ti kýva ako zub v papuli. Treba ju začať regulovať, neposlušnicu prelietavú! Treba etike dať správny smer. Aby človek etickým samoregulovaním vedel, kde pravdu obísť, nadísť, podísť… Aby nenarazil, aby jej dal správny smer.
Priznám sa – odľahlo mi. Konečne niekto povedal nahlas, po čo mi už dávno duša piští. Piští mi po etickej samoregulácii. „Morálôčka moja, o de-, o de-, o de- o deviatich dierkach, prestala mi pískať pri bohatých dievkach…“ začal som hneď parafrázovať, lebo som rodený parafrázista. Hodil som parafrázu do etického sitka a…
Regulujme, bratia! Veď sa frázy stratia.
Július Satinský
————————————————————-

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

vojna na Ukrajine, Kyjev, cintorín

ONLINE: Rusi obišli nedávno vybudovanú ukrajinskú obranu. Balík pomoci schválil aj americký Senát

24.04.2024 06:00

Dobytie Očeretyne znamená, že sa Rusku podarilo obísť severné krídlo nedávno vybudovanej ukrajinskej prednej línie, vrátane mínových polí a zákopov.

Martina Šimkovičová, Robert Fico

Zmeny pre RTVS. Narazí zákon na Čaputovú alebo sa čaká na Pellegriniho? Šimkovičová ešte nemá meno nového riaditeľa

24.04.2024 06:00

Nový zákon o STVR dostal od Legislatívnej rady vlády zelenú. Vláda má o ňom rokovať na výjazdovom rokovaní.

Ukrajina, Charkov

Dokážu zastaviť Rusov? Západné zbrane prídu, ale Ukrajincom chýbajú vojaci, obávajú sa experti

24.04.2024 06:00

Prichádza západná vojenská pomoc pre Ukrajinu neskoro? Rusko dokázalo za posledné mesiace na bojisko posielať stále viac mužov.

Saleziáni, majstrovstvá Slovenska, hokejbal, kategória U15, Nová Dubnica, mReportér

Aj kresťania sa vedia zabávať. Po omši to roztočili s hokejkami na ihrisku

24.04.2024 05:00

Zábery z vydarenej akcie zachytil mReportér Daniel Imriška.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227241x
Priemerná čítanosť článkov: 1623x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy