Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z dneška

Včerajšok ma tak netanguje, o zajtrajšok sa nestarám, ale dnešok ma srdí. Ešte šťastie, že o pár hodín odbije polnoc a bude zajtrajšok. Ktovie, čo prinesie – nechám sa ráno prekvapiť. Aj keď celkom určite viem, že sa zajtrajšok ráno zmení na dnešok a budem tam, kde som bol!
Čo mám robiť proti dnešku? Jednoducho neznášam nedeľu. Áno, je to voľný deň, netreba vstávať, nikam sa ponáhľať – ale v nedeľu už od rána viete, že zajtra je pondelok a nastanú povinnosti: škola, kancelária, vrátnica, dielňa, telefóny, faxy – blázinec. Sobota – to je iná vec. V sobotu sa celý deň môžete tešiť na nedeľu. Ale v nedeľu už radosť vyhasína, stráca sa… ešte popoludní vás naženú deti zo všetkých vašich predošlých manželstiev i tie nemanželské do cukrárne – spravíte zopárkrát „haťuťu-paťuťu“, pozriete si seriál a je tu pondelok.
Aj vo Fínsku v nedeľu všetci otcovia triezvejú, zotavujú sa po vodke značky Koskenkorven a naveľa – naveľa ich manželka dostane do fínskej sauny, kde pod zámienkou fínskych tradícií dostanú nakladačku brezovou metlou.
Šľak ma ide trafiť z dneška! Od malička považujem nedeľu za najmenejcennejší deň. Letecké spoločnosti to pochopili a v nedeľu stojí na celom svete letenka menej ako vo všedný deň.
Na nedeli mi prekáža najmä to, že sa väčšina ľudí pretvaruje. Prejdite sa po slovenských dedinách v nedeľu predpoludním: Chudák pán farár káže v kostole na tému, ktorú si pripravil, ženičky spievajú odušu… a chlapi postávajú vonku pred kostolom, tvária sa, že sa zúčastňujú bohoslužby a pritom zostali vonku preto, aby si mohli pofajčiť. Kresťanská cirkev sa s fajčením v kostoloch – podobne ako s mnohoženstvom – doteraz nezmierila a nepovoľuje ho.
S obyčajným vojakom však v žiadnej kasárni na svete lampasáci nevybabrú. Vždy sa nájde nejaká diera v plote… ale je pritom potrebné použiť pretvárku! A práve tá nedeľná pretvárka mi lezie na nervy. Deti vyfasujú biele pančucháče a musia si celý deň dávať pozor, aby ich nezašpinili. Mamy si dajú nové topánky, preochkajú celú prechádzku pri Dunaji, kedy už prídu domov a budú sa môcť vyzuť.
Otcovia majú v nedeľu úplne narušený život: deti po nich ráno lezú s štípu ich. Je nedeľa a myslia si, že majú na svojho rodiča právo!
V Amerike v nedeľu chodia otcovia preto už o šiestej ráno na golf – aby mali pokoj a stihli kostol o desiatej. Apropos – Amerika! Veď som tam bol! V drvivej väčšine tých chýrnych United States of America vám v nedeľu nenalejú! Taká je tradícia. Človek aby si hubu sušil… Niežeby som bol vyložene alkoholik, ale v takom Belgicku v nedeľu ráno nalejú.
Raz – pred rokmi – ma môj Osud zavial na predmestie Bruselu. Bola nedeľa a vyzrel som ráno z okna môjho hotela na ulicu. Oproti – cez ulicu – sa šúrali v papučiach Belgičania do nejakých dverí. Obliekol som sa a pridal som sa k Belgičanom. Bola nedeľa a za tými vrátami oproti hotelu bola krčma. Hučal v nej život – bez manželiek. Krčmár roznášal le vine blanc a le vine rouge a okrem života tam hučal aj televízor. Vysielali záznam z cyklistických pretekov zo soboty. Belgičan nevie totiž žiť bez cyklistických pretekov… Aj ja som si dal naliať le vine blanc – dva deci – a cítil som sa ako pod viechou na Obchodnej ulici v Bratislave. Podľa francúzštiny som pochopil, že som vo valónskej krčme a nie vo flámskej. Aj podľa toho som to pochopil, že po chvíli vtrhli do krčmy valónske ženy a vyhnali svojich valónskych mužov domov. Díval som sa cez okno krčmy ako ich dúrnym honom ženú cez Brusel a cítil som sa ako doma.
Ech – šľak ma ide trafiť z dneška! Už aby bolo po nedeli. Zajtra sa prestaneme pretvarovať a šmykneme do krčmy rovno cestou do roboty… pst!… ženičkám ani slovo! Aj Íri a Baskovia to tak robia. A aké sú to mocné nácie!

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997
——————————————————————-

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227134x
Priemerná čítanosť článkov: 1622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy