Založ si blog

Sú u mňa

Sú u mňa

Priznám sa, že som pocítil nesmiernu hrdosť. Vybrali si práve mňa! Pritom museli vedieť, že riskujú. Jednak som dosť utáraný a neviem mlčať – jednak mám sklony k defraudácii. Ale zrejme sa im vyplatí riskovať – pretože, na druhej strane, som nenápadný. Moje okolie ma vníma ako rozhadzovačného zbohatlíka, ktorý nevie udržať korunu a žije si temer nad svoju úroveň. Prepravcovia dolárov určených kúpno – predajným poslancom uložili tie paniaze v dvoch veľkých škatuliach od banánov do mojej komory na chalupe. Sú medzi demižónmi a zemiakmi hneď vpravo od dverí. V škatuliach je rovných 250 – miliónov dolárov, čiže – ľudovo povedané – štvrť miliardy. Prepočítavali sme to so ženou celú sobotu a nedeľu. Ani kúpať sme sa nešli. Podplatiteľ kúpno – predajných poslancov, ktorí si brúsia zuby na vládny palác, veľmi správne odhadol, že mňa uskladnenie toľkých peňazí v hotovosti neznepokojí. V našej rodine sme zvyknutí operovať v hotovosti s väčšími sumami v tvrdých valutách. Rád by som upozornil kúpno – predajných poslancov, ktorí majú záujem o obsah dvoch škatuľ za demižónmi, aby mali trpezlivosť a vyčkali do jesene! Hubert a Johny, ktorí doláre minulý piatok na moju chalupu priviezli, ma poprosili, aby som peniaze zatiaľ nikomu nedával. Vyplácať za prevrat začneme najskôr v polovici septembra tohto roku. Čaká nás so ženou veľa práce. Musíme doláre rozdeliť do kôpok. Ak mi do toho nič neprífe, koncom augusta by mohli byť v kôpkach.
Aj by som s tým bol ticho, ale ani Hubert, ani Johny si nevyžiadali odo mňa sľub mlčanlivosti. Podľa mňa urobili chybu. Ako som už na začiatku povedal, som dosť utáraný a hlavne – rád píšem do novín. Stavím sa, že nejeden kúpno – predajný poslanec vyštartuje už teraz v lete na moju chalupu, aby si poobzeral „zemiaky“ a „demižóny“. Vyhlasujem na svoju česť, že im do septembra nedám ani vidru! Som dobrák – ale všetko má svoje hranice. A nepomôže vám – mamonári – ani prestrojenie! (Určite sa nájdu takí, ktorí sa prezlečú za babky a budú predávať cez okno jabĺčka…) Ale ja nie som hlúpa Snehulienka! Ja som mazaný poverenec cudzích mocností, nadácií a centier. Nedám sa nychytať na hruškách. Prosím – môžete prísť na chalupu. Aj drobné dary prijmeme. (Žena je na obrusy) Ale doláre uvidíte až v septembri. Skôr nie, aj keby ste mi na priedomí plakali.
Samozrejme, že žijem v neustálom strachu. Poznám svoju povahu. Veľa ráz som si zaumienil, že nebudem defraudovať, ale doteraz som svoje sľuby vždy porušil. Upozorňoval som organizácie, štátnych úradníkov na moje hobby, ale neverili mi. Už niekoľko perfektne pripravených palácových prevratov práve pre tú moju prekliatu vlastnosť nevyšlo. Kúpno – predajní poslanci už boli uzrozumení o sumách, ktoré majú dostať, potom nazreli do škatúľ a – peňazí nikde. Zdefraudoval som ich! Veď ma poznáte. Víno sa u nás leje potokmi, opekáme prasiatka v záhrade a kúpili sme v Čechách aj bazén. To všetko stojí hŕbu peňazí. Mám aj vlastné peniaze – tiež sú poukladané v kôpkach, ale míňať vlastné peniaze nespôsobuje defraudantovi nijakú rozkoš.
V tejto fáze prevratu vás pekne prosím, držte mi palce, aby som so septembra vydržal neusporadúvať parádne garden – párty so slečnami v bikinách, aby som vydržal nekupovať zbytočnosti (knihy a pod.) a aby som si našiel iné hobby ako bohapustú, poslancov ožobračujúcu defraudáciu. Možno sa usmievate a neveríte mi, že sa dá za mesiac zdefraudovať štvrť miliardy dolárov. Nezabúdajte, že sme na Slovensku. Inde by to bolo ťažšie. Zastarali by sa do mňa rôzne spolky. „Aha, víno sa uňho leje potokom!“ vrieskali by spolky triezvosti. „Aha, má v záhrade dievčatá v bikinách!“ vrieskali by kresťanské matróny. „Aha, lietadlom si dal priviesť zo Škótska whisky!“ vrieskali by Angličania. Ale u nás? Človek si dá spraviť zlaté zuby, obciam jednojazyčné tabule, usporiada referendum, porozdeľuje novinárske ceny – a nikto nevrieska. Doláre možno rozkotúľať v pohode. Možno by som inde defraudantstvo ani nemohol pestovať ako hobby. Preto som s naším terajškom spokojný, a ak mám strach – tak len z našich kúpno – predajných poslancov. V septembri nazrú do mojich škatúľ a zbadajú, že sa kôpky dolárov zmenšili, ba vyparili. Zatnú sa. Do dejín vojde ďalšie fiasko. Prevrat sa neuskutoční pre nedostatok prostriedkov…
Tajne dúfam, že v cudzine prestanú blbnúť a vyberú si na uskladnenie horibilných súm menej utáraného a menej na defraudovanie náchylného jedinca. Lebo jesto u nás aj plno mlčanlivých, ktorí by vedeli kôpky poctivo ustrážiť. Ale -opakujem – nič to nemení na mojom dobrom pocite z hrdosti, že peniaze na prevrat sú v mojej komore medzi demižónmi a zemiakmi hneď vpravo odo dverí.

Zdroj: Július Satinský: Listy z onoho sveta, Ikar 2007

————————————————————-

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

North Korea tensions balistické strely test

Severná Kórea uskutočnila test 'superveľkej' hlavice pre riadenú strelu

20.04.2024 09:47

KĽDR tiež vykonala skúšobný štart protilietadlovej rakety nového typu "Pyoljji-1-2" v Západnom mori.

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227144x
Priemerná čítanosť článkov: 1622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy