Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z bezprostrednosti.

Šľak ma ide trafiť z bezprostrednosti vôbec. Napríklad z bezprostredných ľudí! Taký bezprostredný človek vás džafne rukou do chrbta, že sa zapotácate a zrúkne ne vás: „Čao, kámoš! Jako sa máš? Nemaj bój, je sem nejaký Džony… nemáš nejakú žuvinu?“ To v Bratislave.
V Mikuláši zrúkne: „A čo ty tu? Smiať si sa z nás prišieu? Navaľ, bohuotcuprisahám, dáku cigaretľu, lebo ti jednu takú zaonáčim, že ťa vlastná mater nespozná!“
Aj medzi papalášmi sa nájdu bezprostrední. Na jednom večierku na vysokej diplomatickej úrovni boli všetci. Náš premiér debatoval s hlúčikom diplomatov a okolo šla vtedy americká veľvyslankyňa, Jej Excelencia Shirley Templová – Blacková. Bezprostredne poťahala za rukáv premiéra a povedala: „Hallo!“ Premiér sa sklonil k nej a riekol: „Čo moja?“
Darmo vymysleli francúzski králi dvorné spôsoby – courtoisiu, darmo sa všetci šnúrujeme do určitých pravidiel – bezprostrednosť víťazí celé stáročia po celom svete a za všetkých režimov. Bezprostrednosť je zrejme ľuďom bližšia ako kurtoázia. Angličania vlastne vo svojom jazyku zrušili vykanie a majú len tykanie.
Bezprostredným patrí svet! A – predstavte si – nemôžem si pomôcť – ale mňa z bezprostrednosti ide trafiť šľak! Keď ma bezprostredne po príchode na návštevu vyzvú Cíť sa ako doma! neviem sa cítiť ako doma. Ostatní, keď prídu na návštevu – hneď sa cítia ako doma. Pojedia, popijú všetko a ja sa okúňam v kúte. „Nože si vezmi, nedaj sa ponúkať…“ – a ja nič.
„Až po vás… ja počkám…“ – jedným slovom, neviem byť bezprostredný a tak rád by som bol bezprostredný. Napríklad podaktorí sa najedia a takú grgnú, že sa záclony zdujú. Ja nie! Je by som to nevedel urobiť za nič na svete. A pritom v Číne vraj všetci grgajú po každom chode a kto si neodgrgne, urazí hostiteľa. V Číne by ma zrejme považovali za neslušného človeka.
V Amerike sú zasa všetci vtipní. Jeden čosi povie a všetci sa zubia, smejú, prehýbajú od smiechu. Druhý čosi dodá a to sa už všetci tak smejú, že nevedia prestať. Sú bezprostrední, až to búcha dverami.
My – Slováci máme to šťastie, že patríme medzi bezprostredných. Čo na srdci – to na jazyku – vravievame. Ty si Slovák – ja som Slovák – vypime si! Na zdravie! Na dožinky! A na Všehomíra. Veľmi ma mrzí, že ma z tej našej bezprostrednosti ide trafiť šľak. Keby ma išiel trafiť z prostrednosti – nepoviem ani slovo. Ale z bezprostrednosti?
Veď kde by sme boli, keby naše dievčatá neboli také bezprostredné ako sú? Nájde sa zopár takých odľudov, ako som ja – ale našťastie my sme len tlčhubovia, tárajovia – nás netreba brať vážne. Ale raz sa nadýchnem a poviem vám bezprostredne také veci, že zdúpniete. Šľak vás trafí z mojej bezprostrednosti!

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

Rusko, Ukrajina

ONLINE: Masívny útok opäť cielil na ukrajinskú energetiku. Poliaci poslali do vzduchu lietadlá

29.03.2024 07:45

Rusko masívne útočí na ukrajinskú energetiku, ktorá je v zložitej situácii. Keď Rusi spúšťajú útoky, Poliaci posielajú do vzduchu lietadlá.

Joe Biden, Barack Obama

Štyria prezidenti v New Yorku. Biden s Obamom a Clintonom zozbierali 25 miliónov USD, Trump bol na pohrebe policajta

29.03.2024 07:11

Americká prezidentská kampaň vo štvrtok večer dostala do New Yorku štyroch amerických prezidentov.

Nehoda, ilustračná, sklo

Autobus s desiatkami cestujúcich sa prevrátil na nemeckej diaľnici

29.03.2024 06:38

Autobus s približne 60 cestujúcimi havaroval vo štvrtok večer na diaľnici v západnom Nemecku, zranenia utrpelo vyše 20 ľudí, informovala DPA.

libanon, hizballáh

Pri izraelských úderoch pri Halabe zomrelo 36 sýrskych vojakov

29.03.2024 06:27

Pri izraelských úderoch namierených na oblasť neďaleko Halabu (Aleppa) na severe Sýrie zahynulo podľa agentúry AFP najmenej 36 sýrskych vojakov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 226740x
Priemerná čítanosť článkov: 1620x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy