Založ si blog

Spoza dverí Milana Lasicu

Ustavične a najmä neproduktívne vzdycháme, že o nás svet nevie, a pritom by mal. Našli sme už aj vinníka. Je ním čuduj sa svete, práve ten svet. A potom aj niektorí z nás, ktorí sa mu (tomu svetu) bez štipky hrdosti podlizujú. Svet je naozaj nevšímavý. Mýli si nás dokonca so Slovinskom, čo je vraj vrchol ignorantstva, hoci neviem prečo. Raz som bol v Slovinsku a je tam tiež pekne. Nerád to hovorím, ale možno aj o čosi krajšie ako u nás. Majú totiž more. To my nemáme, ale nemôžeme za to. To zavinil niekto iný.
Máme však minerálku a o tom chcem hovoriť. Niežeby Slovinci minerálku nemali, ale práve o to ide. Naozaj málokto ma môže podozrievať z extrémneho národniarstva, nepovažujem našu krajinu za pupok sveta, o geografickom strede Európy si myslím svoje (teda že ten geograficý je možno na Krahuliach, ale ten faktický kdesi inde) a napriek tomu, celkom nezištne a bez postranných úmyslov vyhlasujem, že mám rád minerálne vody z domácich prameňov. Slatinu, Budiš, Santovku a najviac Fatru. Uznávam, pravdaže, aj Tatru a Matru, ale reč je o minerálke. Fatra mi chutí a neutralizuje prebytočnú kyselinu. Obľúbil som si ju, lebo kyselina je to jediné, čoho mám viac, ako by som si želal. Roky som ju (Fatru) vláčil z obchodu v sklenených fľašiach v tzv. prepravke. Netajím, bol som trochu podozrivý. Ostatní vláčili v prepravkách pivo, občas aj zahraničnej proveniencie. Ale vydržal som. Nevydržala Fatra. Jedného dňa zmizla, ako keby sa prepadla ta, odkiaľ prišla – do zeme. Čo narobíš, povedal som si, ako sa to v takejto situácii patrí, a preorientoval som sa na iné značky. Tiež naše. Jednak preto, že som vlastenec, a potom aj preto, že zo zahraničia sme dovážali autá, parfumy, pomaranče, salámu (aj sa bojím povedať odkiaľ), len na minerálku sa zabudlo.
Pretože pokrok sa zastaviť nedá a približovanie k Západu je nezvratný proces, čosi-kamsi začali naše minerálky expedovať vo fľašiach z umelej hmoty. V tzv. nevratných. Nemám síce k umelej hmote kladný vzťah, okrem toho som prišiel o peniaze za prázdne fľaše, ale túto zmenu som uvítal. Vrátil som prepravku, oni mi vrátili zálohu a začal som kupovať slovenskú minerálku zabalenú po šesť kusov v igelitovom obale. Minerálku vypiješ, fľašu zahodíš. Jednoduché, praktické a navyše má človek dobrý pocit, že podporuje domáce výrobky, t.j. pocit vlastenectva. Lenže čo čert nechcel, kde sa vzala, tu sa vzala slovinská minerálka Radenska a bolo po vlastenectve. Šesť umelohmotných fliaš v igelitovom obale. V čom je rozdiel? V držiaku, Teda páske prilepenej na obal, aby sa tých šesť fliaš dalo pohodlne odniesť. Naše minerálky ten držiak nemajú. Moja obľúbená Fatra (medzitým sa znovu vynorila v modernom vyhotovení) tiež nie. Fatra mi lepšie chutí ako Radenska. Ale nemá držiak. Preto pijem slovinskú a nie slovenskú. Ako málo stačí, aby sa z vlastenca stal kozmopolita. Držiak. Rád sa vrátim na rodnú postať, ale prilepte na Fatru držiak, matičiari. Mimochodom, kým stihla vyjsť táto knižka, držiak na slovinskej minerálke zmizol. Len tak ďalej, Slovinci, potešili ste nás.

Zdroj: Milan Lasica: Spoza dverí, IKAR 2003
—————————————————————–

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

SR Čaputová LPR Zbierka Onkológia Deň Narcisov BAX

Žlté narcisy dodávajú nádej a pomáhajú, zbierku podporila aj prezidentka

18.04.2024 14:06

Vďaka podľa nej patrí dobrovoľníkom, ale aj všetkým, ktorí sa rozhodnú podporiť dobrú vec a prejavia tak solidaritu s onkologickými pacientmi.

Rapid Life

Súd oslobodil spod obžaloby exšéfa odboru NBS Barriho v kauze Rapid Life

18.04.2024 14:02

Rozsudok nie je právoplatný, o odvolaní prokurátora rozhodne Najvyšší súd.

Venezuela

Rezort diplomacie neodporúča cestovať do Venezuely. Slováci majú zvážiť cestu aj dvoch ďalších štátov Južnej Ameriky

18.04.2024 13:49

Ministerstvo pripomína, že SR nemá ani v jednej z krajín zastupiteľský úrad.

World Press Photo, palestínčanka, gaza, izrael, Mohammed Salem

Plačúca Palestínčanka s mŕtvym dieťaťom v náručí. World Press Photo tento rok vyhrala snímka z Gazy

18.04.2024 13:40

Usporiadatelia pripomenuli nebezpečenstvo, akému fotoreportéri počas pokrývania vojnových konfliktov čelia.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227054x
Priemerná čítanosť článkov: 1622x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy