Založ si blog

Archív: október, 2010

Nedeľná chvíľa poézie

Autorom básne je Rabindranáth Tagore CHCEM sa ti prihovoriť najhlbšími slovami; netrúfam si však, lebo sa bojím, aby si sa nesmiala. Preto sa smejem sám sebe a žartom rozbíjam svoje tajomstvo. Zľahčujem svoju boleť v obave, aby si to neurobila ty. Chcem sa ti prihovoriť najpravdivejšími slovami, ale netrúfam si, lebo sa bojím, že mi neuveríš. Preto ich zahaľujem do nepravdy […]

Pokračovanie článku

Listy z onoho sveta

LIST VEĽKORUSA FIODORA MICHAJLOVIĆA VEĽKOSLOVÁKOVI JÚLIUSOVU VOJTECHOVIČOVI V KTOROM VEĽKORUS KLADIE ZÁSADNÉ OTÁZKY Mlilý Július Vojtechovič, ak sa snáď chystáte na Onen svet, musím Vás upozorniť, že tu vládne veľká skrivodlivosť. Ani len v našom kaštieli, kde „žije“ v medzihviezdnom priestore plno kvalitných a smelých hráčov, ochotných vo dne v noci […]

Pokračovanie článku

Hermann Hesse: Peter Camenzind

Na maliarku som pre svoje spisovateľstvo celkom zabudol, iba keď od nej prišiel lístok: „Vo štvrtok sa zíde u mňa na čaj niekoľko mojich priateľov a priateliek. Príďte, prosím, aj vy a priveďte svojho priateľa.“ Šli sme ta a našli sme pokope menšiu kolóniu umelcov. Boli to takmer výlučne tí nepreslávení, neúspešní, čo ma do istej miery dojímalo, aj keď sa […]

Pokračovanie článku

Zrnká múdrosti

Autorom nasledujúcich myšlienok je Sully Prudhome. Vzdor je úpadkom pýchy. Závisť je pýcha trpiaca priemernosťou. Pochvala domýšľavca je iba pôžičkou. Je aj taká pýcha, ktorá sa vie plaziť. Ak je niekto pyšný, musí byť prísny sám k sebe, lebo inak neznesie prísnosť iných. Napokon, bez prísnosti niet nijakej dokonalosti. Skromný človek sa nedá oklamať druhým. […]

Pokračovanie článku

Kniha byliniek

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O tom, že systém pochopíme až neskôr Ubiehajúce roky, pokročilý vek, skutočne poskytujú čosi, kvôli čomu sa v živote oplatilo znášať to množstvo námahy, poníženia aj […]

Pokračovanie článku

Citáty a porekadlá

„Lidé sa starají tisíckrát více o to, aby získali bohatství, než aby vzdělali svůj rozum a své srdce, ačkoliv je pro lidské stěstí nepochybne důležitější, co člověk je, než co člověk má.“ A.Schopenhauer „Jedno ti schádzí: Jdi, prodej všecko, co máš, rozdej chudým a budeš mít poklad v nebi; pak přijď a následuj mne!“ Kristus „Na […]

Pokračovanie článku

Byť uveličený

Byť uveličený „Odišiel som celý uveličený, uveličili ma o svojich úmysloch…“ Malý synonymický slovník Márie Pisarčíkovej a Štefana Michalusa vysvetľuje slovo „uveličený“ ako „naradovaný, natešený, naradostený, nadšený, šťastný, blažený“ (Bratislava, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, 1988). Nie som presvedčený o tom, […]

Pokračovanie článku

Báseň na nedeľu

Na dnes som pripravil báseň z tvorby B. Pasternaka Hamlet Utíchol šum. Na scénu vyšiel. Podopretý o vejare dvier z diaľok ozvien čul som čoraz bližšie život. Jeho príbehy i smer. Na mňa mieri tma i šero nočné presný prístroj svojho poznania. Abba, otče, ak je trochu možné, odním tento kalich odo mňa Milujem tvoj prísny zámer s nami. V svojej role chcem vystúpiť zas. […]

Pokračovanie článku

Listy z onoho sveta

LIST MARTINA KUKUČÍNA, SLOVENSKÉHO SVETOBEŽNÍKA, JÚLIUSOVI, ZBERATEĽOVI NÁZOROV Z ONOHO SVETA Milý Július, volal som sa Matej Bencúr, ale rodáci ma poznajú už vyše storočia pod menom MARTIN KUKUČÍN. Žil som na svete plných 68 rokov a tri dni. V máji v roku 1860 som na svet prišiel a v máji v roku 1928 som zo sveta odišiel. Narodil som sa vtedy do Európy, ktorá za môjho […]

Pokračovanie článku

Herman Hesse: Peter Camenzind

Od rodičov som zdedil niektoré dôležité časti svojej bytosti. Od matky skromnosť životnej múdrosti, trochu aj toho spoliehania sa na boha a tichú, málovravnú povahu. Od otca zasa strach z pevného rozhodnutia, neschopnosť hospodáriť s peniazmi a umenie piť veľa a s rozvahou. To posledné sa, pravda v útlom veku ešte na mne neprejavovalo. Na výzor som mal otcove oči a ústa a […]

Pokračovanie článku
Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

Veľká anketa Pravdy: Koho chcú čitatelia za prezidenta? Súboj bude tesný. Karty mieša Matovič, Danko a Harabin

18.03.2024 06:00

Do Virtuálnych volieb Pravdy sa za desať dní zapojilo celkovo 22 343 ľudí.

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

ONLINE: Poľsko a Nemecko koncom marca aktivujú tankovú koalíciu

18.03.2024 06:30

Tzv. tanková koalícia jednou z najdôležitejších, aké boli vytvorené na podporu Ukrajiny.

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

Rusi postupujú - na ruskom území. Partizáni odhalili podstatnú slabosť Moskvy

18.03.2024 13:00

Aj keď tieto akcie majú malý vojenský význam, odhalili slabosť ruských síl, píše poľský analytik.

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

Korčok - Pellegrini: Prezidentskí kandidáti po prvý raz zoči-voči

18.03.2024 20:00

Favoriti predvolebných prieskumov sa stretli v prvom priamom predvolebnom dueli.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 226341x
Priemerná čítanosť článkov: 1617x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy