Založ si blog

Archív: november, 2010

Selma Lagerlöf: Dievča z Veľkej slatiny

Dievča z Veľkej slatiny Sme v súdnej sieni na vidieku. Za sudcovským stolom pri hlavnej stene sedí starý okresný sudca, vysoký a mocný človek so širokou, drsnou tvárou. Už niekoľko hodín preberá jeden prípad za druhým a ku koncu sa ho začína zmocňovať nechuť a únava. Ťažko povedať, či jeho trápenie pochádza z horúčavy a dusnoty, ktorá vládne v sieni, alebo či mu […]

Pokračovanie článku

Nedeľná chvíľa poézie

Na dnes som vybral báseň od Rabindranátha Thákura. Miloval som ťa stále, v sto podobách a dobách, vo všetkých storočiach a všetkých životoch. Reťaz piesní, ktorú zhotovilo moje nežné srdce, pôvabne si si mohla vešať vôkol šije vo všetkých storočiach a všetkých životoch. Keď počúvam dávnoveké rozprávky o niekdajších utrpeniach lásky, o ľúbostných […]

Pokračovanie článku

Spoza dverí

Jeden známy mi v dobrom rozmare povedal, že jediným fungujúcim dôkazom nášho kapitalizmu sú benzínové pumpy. Nuž, v tom prípade sa človek nemôže pomýliť. Kam sa pozriete, všade vidíte dôkaz. Shell, ÖMV, Agip atď. Ešte aj Benzinol. Tak sa to tuším volá. Ale môj známy sa mýli. Okrem benzínových púmp jestvuje ďalší dôkaz, že už nežijeme v rozvinutom socializme. […]

Pokračovanie článku

Citáty a porekadlá

„Byrokracie zbožňuje iracionálnost, a v tom je sestrou teologie.“ K.Marx „Byla taky prohlédnuta soudními lékaři a ti jí dali dobroznání, že je sice blbá, ale může zastávat jakoukoli státní službu.“ J.Hašek,Švejk „Svěřili mu pár razítek a už je z něj parazítek.“ J.Sekera Deset domů ve vesnici – dvanást radních na radnici. […]

Pokračovanie článku

Listy z onoho sveta

LIST JÁNA BALTAZÁRA MAGINA, BOJOVNÍKA ZA ZVRCHOVANOSŤ SLOVÁKOV ZAČIATKOM 18. STOROČIA, JÚLIUSOVI, OBDIVOVATEĽOVI BOJOVNÍKOV ZA ZAVRCHOVANOSŤ SLOVÁKOV KONCOM 20. STOROČIA Slovutný brat Július, prijmi pozdravy od krajana JÁNA BALTAZÁRA MAGINA. Stavím sa o čo chceš, že Ti moje meno veľa nehovorí. Nuž – asi som to trochu so skromnosťou ešte za svojho života v […]

Pokračovanie článku

Hermann Hesse: Peter Camenzid

V tom čase napísal som rad úvah o spoločnosti, kultúre a umení našich čias, jedovatú knižočku, ktorej kolískou boli moje krčmové rozhovory. Pri mojich aj naďalej usilovných štúdiách dejín pridal sa mi rôzny historický materiál, ktorý poskytoval mojim satirám dosť solídny podklad. Na základe tejto práce dosiahol som v istých významnejších novinách postavenie […]

Pokračovanie článku

Kde ste, šarkany?

Púšťali ste už šarkana? Na tohtoročnú jeseň sa ozaj nemôžme sťažovať, počasie priam ideálne so všetkým, čo k jeseni patrí. Predsa mi však čosi chýba, dlho som nevedel čo. Potom som sa však ponoril do spomienok na detstvo a zrazu to naskočilo: púšťanie šarkana! Neviem ako Vám, ale mne sa zdá, že táto typicky jesenná zábava sa akosi vytratila. Spomínam si, ako […]

Pokračovanie článku

Ach, prečo neviem klamať…?

Ach, prečo neviem klamať…? Vždy som obdivoval klamárov. Odjakživa sa snažím dostať do ich radov, klamem, až sa hory zelenajú, luster hýbe – ale k dokonalému profesionálnemu klamstvu, ku klamstvu, ktoré je poetické, geniálne a jednoduché, som sa zatiaľ neprepracoval. Zrejme to chce roky tvrdého tréningu podobne ako u krasokorčuliarov alebo huslistov, chce to […]

Pokračovanie článku

Nedeľná chvíľa poézie

Na dnes som pripravil báseň Hermanna Hesseho Strach v noci Zdesené hodiny s pavučinou v kúte hovoria, vietor okenicou trepe a sviece sú už poloslepé, v rozliatom vosku skoro dohoria. Už dopitá je fľaška, len tône v každom kúte, ich dlhé prsty sú proti mne natiahnuté. Tak ako v detstve zavieram oči, dýchym len sťažka v strachu sa chúlim do kresla, ale mama, tá neprichádza, […]

Pokračovanie článku

Zrnká múdrosti

Autorom nasledujúcich myšlienok a citátov je Sully Prudhome Aj u tých najskazenejších ľudí sa v citlivosti vždy nájde miestečko, kde by sa cnosť mohla ujať. Ten, kto ho našiel, sa ľahko napraví. Všetko, čo hraničí s krajnosťou, je prameňom zla. Cnosti nemusíme pochopiť, ale ani zveličiť. Je známkou sily, ak nepopierame cnosť, hoci sme boli oklamaní, ani šťastie, […]

Pokračovanie článku
Prezidentský duel Korčok – Pellegrini: Kandidáti si nič nedarovali, kampaň nabrala na obrátkach

Prezidentský duel Korčok – Pellegrini: Kandidáti si nič nedarovali, kampaň nabrala na obrátkach

28.03.2024 12:00

Duel prezidentských kandidátov Korčoka a Pellegriniho sme sledovali online.

Fatálne zlyhanie v pražskej nemocnici. Žene urobili potrat pri kontrole, splietli si pacientky

Fatálne zlyhanie v pražskej nemocnici. Žene urobili potrat pri kontrole, splietli si pacientky

28.03.2024 14:52

V pražskej Fakultnej nemocnici na Bulovke došlo k obrovskému omylu.

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

Rusko nezaútočí na Pobaltie, Poľsko či Česko, je to úplný nezmysel, ide len o strašenie ľudí, tvrdí Putin

28.03.2024 08:00

"Voči týmto štátom nemáme žiadne agresívne úmysly," povedal ruský prezident.

To je nejaká partizánčina. Harabin poprel podporu Pellegrinimu

To je nejaká partizánčina. Harabin poprel podporu Pellegrinimu

28.03.2024 09:00

V médiách sa ráno objavila správa, že Harabin pôjde voliť v druhom kole šéfa Hlasu.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 226738x
Priemerná čítanosť článkov: 1620x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy