Založ si blog

Spoza dverí Milana Lasicu

Nedávno som zazrel v televízii anketu na tému: Je naša armáda pripravená vstúpiť do NATO? Reportér kládol túto otázku náhodným chodcom, takže odpovede bolestne pripomínali obľúbený program Aj múdry schybí. Načo týmto ľuďom kladú takúto otázku, hovoril som si v duchu, čo môžu oni vedieť o stave našej armády, nehľadiac na to, že, ak sa dobre pamätám, niektoré údaje o stave armády by mali zostať utajené. Môžu o nich vedieť iba nositelia vojenského tajomstva a skupina ľudí nimi poverených. To je, čo? To je nádhera – skupina ľudí ním poverených… to je slovník! Prebudil sa vo mne príslušník československej armády, hodnosť vojak, funkcia: strelec ČVO 1. ČVO znamená číslo vojenskej odbornosti. Mal som aj ďalšiu funkciu: metodik KOP. KOP znamená kultúrno-osvetová práca. Čo znamená metodik, neviem dodnes. Slúžil som poctivo dva roky, z toho väčšinu času vo VUS-e. VUS znamená Vojenský umelecký súbor. Už samo spojenie vojenského s umeleckým naznačuje, že v tomto prípade ide o svetovú raritu. Kam sa na nás hrabú doktori zo seriálu M.A.S.H,! To boli legitímni lekári, ale ja v čase svojho vojenčenia som nebol ani vojak, ani umelec. A vojakom už ani nikdy nebudem. V šesťdesiatom deviatom ma vyčiarkli z radov československej armády. A pri tej príležitosti mi prichádza na um (tiež pekný výraz) iná, podobná otázka. Bola naša armáda pripravená na vstup vojsk Varšavskej zmluvy v roku 1968? Kto nám na to odpovie. Je to ako s NATO. Všetko sú len dohady.
Mimochodom, keby som pripravenosť našej armády na vstup do NATO mal posudzovať na základe svojich osobných skúseností spred tridsiatich piatich rokov, tak neviem. Vtedy som mal pocit, že dvojročná povinná prezenčná služba je dobrá na to (všimnite si, ako rezignujem zo šance na slovnú hračku, ide totiž o vážnu vec), aby sa branec naučil dokonale vyhýbať akejkoľvek aktivite, inými slovami, aby sa naučil ulievať. My starí mazáci, starí ulejváci – to bola predsa hymna tých, ktorí to mali „za pár“. Milá moja, richtuj dziru, za pár pôjdem do civilu, spievalo sa v sobotu o polnoci pred trebišovskou kasárňou, kde som slúžil vo funkcii čašníka v dôstojníckej jedálni. Vtedy v Trebišove bolo jasné, že sme pripravení na všetko. Po auguste som sa presvedčil, že je to pravda. Sme pripravení na všetko, ale len v prípade, že k ničomu nedôjde.
Takže ak mám seriózne odpovedať na otázku, či je naša armáda pripravená na vstup do NATO, musím povedať, že netuším. Viem len jedno: ak sa to stane, netreba sa brániť. Podobne ako v šesťdesiatom ôsmom.

Zdroj: Milan Lasica: Spoza dverí, IKAR 2003
————————————————————–

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

novela Trestného zákona, parlament

Poslanci majú v roku 2024 zarábať vyše 6600 eur. K platu patria ešte paušálne náhrady

26.04.2024 17:17

Plat poslanca určuje zákon o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov SR.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227350x
Priemerná čítanosť článkov: 1624x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy