Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z citosloviec

Každý si ich používa, ako chce! Citoslovcia sú slovcia plné citu: napríklad FUJ. Odjakživa som používal FUJ, keď som pocítil k niečomu odpor: k trusu, k zločinu, k paradajkovej polievke s písmenkami alebo k jedovatej zmiji…
Ale keď som sa započúval do fujovania iných ľudí, zistil som, že nie každý vyjadruje citoslovcom FUJ odpor. Niekto si v horúcom lete grgne zo studeného piva v orosenom pohári a keď sa napije – vyjde z neho vzdych: „Fuj, to je dobré!“ Alebo môj priateľ dr.Štupel vzdychá pri čučoriedkach: „Fuj, ale si mi dala!“ Iný vykríkne pri úľaku: „Fuj, či som sa preľakol! Skoro ma zrádnik uchytil!“ Tých FUJOV okolo mňa – okrem môjho FUJA – je veľa. Takže ak slovník vysvetľuje citoslovce FUJ ako citoslovce odporu, nemá pravdu, ani len polopravdu. Možno len takú šestnástinku z pravdy. A keď vám niekto šestnástinku z pravdy vydáva za celú pravdu – niečo nie je v poriadku. Usiluje sa o svoju pravdu a ostatným ich šestnástinky chce uprieť. Skiaď to právo? Či si ho on dal?
Aj moje obľúbené citoslovce FÍHA, po ktorom ja vždy aj zahvízdam, aby bolo každému jasné, že som prekvapený, používajú iní ľudia pri iných príležitostiach, ako je prekvapenie. Ja keď uvidím pekné bikiny na peknej čučoriedke, vyjde zo mňa prekvapivý vzdych: „Fíha!“ (+hvizd) – akože neverím vlastným očiam a či je to vôbec možné? Ale podaktorý sedí v krčme, potom zvolá: „Pán hlavný platím!“ Siahne do kešene a vyjde z neho: „Fíha, kešeň je prázdna. Zabou som si doma peniaze!“ A čašníkovi od zlosti až zle príde.
Nie je to s používaním citosloviec také jednoduché, ako si myslíte. Poviete hapčí, keď kýchnete, prípadne a dva – trikrát hapčí a v Bulharsku vám prinesú čvevabčiči, lebo vás zle rozumeli. Na Záhorí mačka nevraví MŇAU, ale MNÉU, v Trnave MNAF!
Veľmi zaužívané je citoslovce NONONO. Niektorí nevedia prestať, keď sa ním vyhrážajú: NONONONONONONO! Ale niektorí vyjadrujú tým NONONO bezradnosť. Opýtajte sa takého človeka: „A dali by ste za ten klobúk stovku?“ A on na to „Nó…nó…nó…čo ja viem…“, nevie sa rozhodnúť. A keď začnete nonókať vo Francúzsku, nikde vám nič nedajú. Nosové francúzske NO je zápor.
Ani v Japonsku nie je no citoslovce. Tam to nie je ani len zápor. Tam je to druh divadelného predstavenia. Ako je u nás opereta, muzikál alebo činohra, v Tokiu majú NO divadlo. Mrmlú si, vystrkujú namaľované nechtiská, grúlia očami, poskakujú a Japonci v hľadisku plačú ako diví.
Rozmýšľal som, z čoho vzniklo slovo puška – strelná zbraň. Je to spotvorenina citoslovca PUF! Lebo keď puška vystrelí, urobí PUF! Takže správne by malo byť pufka. Strelná zbraň, ktorá robí PUF. Ale začnite hovoriť pufka. „Mám doma dve pufky… pufný prach“ – hneď si všetci budú myslieť, že vám chýbajú predné zuby!
Aj BUBUBU, ktorým niekoho chceme postrašiť, má rôzne odtiene. U jachtavých je to rozbeh do vety: BUBUBUde, ako nebolo! Niektoré manželky prezývajú svojich manželov BUBUBU alebo jednoducho BUBU, v intímnych chvíľach BUBUŠKO…
Ajajajajaj, dáko som sa rozkecal. Počujete? Ja hovorím ajajajaj, keď mám obavy. Niekto hovorí to isté, keď si poreže prst – hľadí na ranu a jajká AJAJAJAJ… Na futbale sú fanúšikovia, ktorí na tribúne kričia AJAJAJAJ, keď ich futbalista sklame a netrafí bránu súpera, jedným slovom zluftuje!
Šľak ma ide trafiť z našej nejednotnosti. Každý si používa JAJ, JUJ, FUJ, BUM alebo BÁC ako chce. Najvyžší čas, že sa to chystá spisovateľ Ferko napraviť. Juj, ale nám odľahne!

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997
——————————————————————

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

HIMARS

USA ohlásili nákupy vojenského materiálu pre Ukrajinu za šesť miliárd, vybavenie však zrejme nedorazí niekoľko rokov

26.04.2024 21:43

Na dodanie materiálu si však budú musieť Ukrajinci počkať, lebo proces jeho obstarávania je len na začiatku.

Palestína / Deti / Pásmo Gazy /

v Pásme Gazy zomrelo bábätko zachránené z maternice umierajúcej matky

26.04.2024 18:51

Izrael aj napriek medzinárodnému pobúreniu stále hrozí, že podnikne pozemnú operáciu v meste Rafah.

parlament

Amnesty International kritizuje návrhy týkajúce sa RTVS, neziskových organizácií a rodných čísel

26.04.2024 18:30

Organizácia vyzýva na dodržiavanie princípov a ochranu právneho štátu, slobodu združovania a prejavu i na právo na informácie a na ochranu pred diskrimináciou.

Záborská , vašečka

Poslanci ukončili piatkové rokovanie debatou k sexuálnej výchove

26.04.2024 18:25

Poslanci Vašečka a Záborská chcú podmieniť výchovu a vzdelávanie v oblasti sexuálneho správania informovaným súhlasom rodičov.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227365x
Priemerná čítanosť článkov: 1624x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy