Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z genitívu plurálu

Ja viem, že sa vám z gramatiky vyhadzujú vyrážky, ale bez druhého pádu množného čísla sa v slovenčine budeme brodiť a nedobrodíme sa! Ide o tzv. genitív – plurál. Opäť som si to uvedomil, keď som sa díval na Lasicových Sedem divov. Diviť sa je správne po slovensky čudovať sa. Čiže siedmy div sveta je siedme čudo sveta.
Ale povedzte „SEDEM ČÚD!“ ČÚD – znie to cudzokrajne, priamo ako z pesničky The Beatles „Hej, čúd…“
Čudo sa po slovensky nedá povedať v druhom páde množného čísle normálne. Tak aby to nebolo smiešne, vykonštruované. Alebo som minule hovoril o kanadskom štáte Ontario. Chcel som povedať, že jeho územie je veľké ako dvanásť – Slovensk? Slovensiek? Slovenskov?
Človek aby si jazyk dolámal. Druhý pád množného čísla je vachrlatý, umelý. Čo s tým budeme robiť?
A vokatív? To je piaty pád. Máme ho vôbec? Piatym pádom voláme. Pamätám sa, keď priateľ Poštulka – český básnik – bol na vojne v Trnave. Chodil tam so Slovenkou, s ktorou raz čítali na lavičke v parku noviny. Česi iní nebudú. Čítajú s frajerkami po lavičkách noviny. A ako tam tak čítali, uvideli v novinách báseň, ktorá sa volala Ako sa máš, moja Bratislava?
„Jako, vždyť vy nemáte pátý pád?!“ skríkol Poštulka. „Správně by to mělo být: Jako se máš, moje Bratislavo! Pátým pádem voláme: Bratislavo!“
„Akože nemáme?“ urazila sa Slovenka „My máme piaty pád!“
„No dobře,“ povedal Čech. „Pátým pádem voláme… Já jsem Láďa. Tak mně tedy zavolej pátým pádem!“
Slovenka povedala: „Poď sem!“
Mali by sme viacej počúvať deti. Minule usporiadali moje deti spevácky koncert. Lucia bola speváčka a malý Janko povedal: „Ja ti budem robiť zvukára a svetlára“
Aké jednoduché. Veď keď je zvukár, mal by byť aj svetlár a nie osvetlovač. Predstavte si, že by ste pekárovi hovorili opekávač. Občas prídu deti na geniálne logické a triezve slovíčka, ktoré by som hneď kúpil do základného slovného fondu.
Ach, čo by som ja všetko kúpil do základného slovného fondu! Napríklad také slovo „prdienec“. „Prdienec“ volajú na Liptove malú izbietku, v ktorej spáva slobodné dievča. Niektoré prastaré slová, ktorými predkovia presne označili to, čo chceli, znejú ako cengot spiežovcov, ako zurkotavý potôčik. A s genitívom plurálu nemali nikdy nijaké ťažkosti, lebo ani nevedeli, čo to je a že to čudo jestvuje… Tak ako ja neviem, čo je to karcinogénny alebo koksartróza.
Šľak ma ide trafiť z genitívu plurálu.

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997
—————————————————————–

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

ján slota

Obnovený proces v korupčnej kauze Jána Slotu prerušili

26.04.2024 11:21

Kým Ústavný súd SR nerozhodne, dovtedy bude konanie prerušené. Prokurátor voči tomu podal sťažnosť.

Slávnostné otvorenie DSB observatória v Bratislave

VIDEO: Bratislava má prvú hvezdáreň, zložili sa na ňu sponzori a nadšenci. Neskôr privíta aj širokú verejnosť

26.04.2024 10:55

Na Deutsche Schule Bratislava slávnostne otvorili prvú hvezdáreň v Bratislave - DSB Observatórium.

Polícia SR

Nastúpila do MHD a domov sa už nevrátila. Polícia pátra po 14-ročnej Liliane

26.04.2024 10:44

Žilinskí policajti žiadajú verejnosť o pomoc.

Viktor Orbán

Gyöngyösi: Orbán je nepriateľ národa, premenil Maďarsko na diktatúru. Budapešť by nemala zabudnúť na sovietske tanky

26.04.2024 10:40

Myslím, že sme sa v Maďarsku vrátili do boľševických časov, tvrdí predseda strany Jobbik.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227338x
Priemerná čítanosť článkov: 1624x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy