Založ si blog

Šľak ma ide trafiť

Šľak ma ide trafiť z hodiniek

Aj v prípade hodiniek som za žánrovú čistotu: arabské číslice na ciferníku, jednofarebné ručičky. Človek sa v noci zobudí, schmatne hodinky a vie, na čom je: dvanáska je hore, šestka dole… Ale poslednom čase začali módne výstrelky. Moja dcéra má hodinky pomaľované Mickey-mousami, veľká ručička je natretá na červeno a malá na žlto.
Vraj detské hodinky. Ísť idú presne, ale oči si môžeš vyočiť, koľko ukazujú. Najmä ak si – ako ja – farboslepý. Prišli do módy aj ciferníky s rímskymi číslicami. Našinec ovláda rímske číslice, ale keď sa v noci zobudíš – zase vieš trt a dva orechy. A to už nehovorím o avantgarde v hodinárskom priemysle: o takých ciferníkoch, kde vôbec nie sú nijaké čísla! Iba ryhy kol-dokola. To je mi už len veľké časomeračské umenie: ryhy namiesto číslic! Kto si tým čo chce dokázať? Že vie, koľko je hodín bez čísel? Len s ručičkami? A čo keď mu za taký nápad niekto ručičky doláme, keď zmešká rýchlik do Žiliny s odchodom 11.26?
Nie, nie, nie. Ja som za pekne napísané čísla, jednofarebné ručičky, prípadne zvonec na budenie. Pípanie a bučanie, mečanie tiež neprijímam. To sú tie povestné bakelitové budíky z NDR (daj jej pánboh večnú slávu) Doteraz sa toho budíka neviem zbaviť.
A medzitým nám vtrhol do života digitál. Ako recitujú na Záhorí: „Odhentál až pohentál vidýš samý digitál!“ Alebo „Digitál a ementál – odhentál až pohentál!“ Šľak ma ide trafiť z variácií na digitálnu tému. Minule som dobehol ma nádražie a bolo 22:34 hodín. Neviem si zvyknúť na digitálne meranie času. Furt to čítam spolu ako štvorciferné číslo. Zrejme to má prudkú súvislosť s mojím IQ…
Čo sa týka IQ – zatiaľ si nemôžem sťažovať. Akurát nie som schopný pochopiť digitálny systém, čípy, laser, polovodiče, tiristory a uzavreté obvody. Ale dá sa to postupne naučiť, získať rutinu. Teraz už viem, že 2234 hodín je pol jedenástej aj štyri minúty a keby hneď ukazoval digitál 1845 – bude to vždy len trištvrte na sedem a nie viac! A keď budú samé nuly, tak je polnoc. Sami vidíte, že už som vnikol do tajov obávaného digitálu. Ale načo mi je digitál, keď vidím z okna kostolnú vežu?
V noci na nej hodiny aj svietia. Zrejme si kostolník vybavil sponzora… Nefosforeskujú. Svietia. Lebo sú aj fosforeskujúce hodinky. Dobrý vynález. V noci sa prudko zobudíte, zľaknete sa a pozriete zblízka na ciferník. Fosforeskuje, a ako vieme od lekárskych odborníkov, fosfor upokojuje. Preto majú cestári pri oprave diaľnice fosforeskujúce vesty. Fosforeskovaním upokojujú dopravný chaos.
Aj ja by som si strašne rád zafosforeskoval. Ešteže mám normálne hodinky a som spokojný. Ale zasa sú na nich rímske číslice: šľak ma ide trafiť z hodiniek!

Zdroj: Július Satinský: Šľak ma ide trafiť, HEVI 1997
——————————————————————

Hanba im! Sláva nám!

24.03.2011

Hanba im! Sláva nám! Za druhej svetovej vojny bol slovenský štát spojencom Adolfa Hitlera. Slováci vypovedali vojnu USA. Z tých čias sa traduje anekdota: Dvaja slovenskí drotári sa o vypovedaní vojny Amerike dozvedeli vo Švajčirsku. Ihneď poslali vláde telegram: „Máme sa vrátiť domov, alebo máme udrieť zboku?“ Cítim vo vzduchu zrod nových vtipov. V jednom z nich [...]

Kniha byliniek

23.03.2011

Autorom nasledujúcich textov je košický rodák Sándor Márai (1900 – 1989), maďarský publicista a spisovateľ. Vyšli pod názvom Kniha byliniek, Kalligram 2002, preložil Peter Macsovszky. O usporiadanosti pohybov Dbaj na to, aby si sa nikdy neponáhľal, a vo svojej práci, v spoločnosti, aj v každodenných činoch sa podriaďuj prísnej dôslednosti faktov a situácií. Nechci dvoma [...]

Šľak ma ide trafiť

22.03.2011

Šľak ma ide trafiť z chrumkavosti Šľak ma ide trafiť, keď niečo, čo má byť chrumkavé, nie je chrumkavé. Podľa mňa by malo byť na svete všetko chrumkané. Celý svet by mal byť jeden veľký chrum. Ale ľudstvo je nepoučiteľné. Mnohí vyrastajú v rodinách, kde si na chrumkavosť nepotrpia. Minule som bol na návšteve a práve jedli haruľu (zemiakovú placku). Vraj [...]

SR Bratislava NRSR parlament 9. schôdza BAX

Opozícia kritizuje neskorú voľbu kandidátov na sudcu ÚS i počet uchádzačov

30.04.2024 11:05

Parlament by sa mal následne venovať aj návrhu na odvolanie členov súdnej rady, ktorí sú volení parlamentom.

DN - SIAF

Tohtoročný SIAF sa bude niesť v znamení osláv troch výročí i krstu stíhačky F-16

30.04.2024 10:31

Podujatie sa uskutoční na leteckej základni Kuchyňa-Malacky 31. augusta a 1. septembra.

nehoda, priechod, bratislava

Na priechode pre chodcov v Bratislave zrazilo auto 16-ročné dievča

30.04.2024 10:26

Alkohol v dychu vodiča nezistili.

Daniel Lipšic

Lipšic sa mal na generálnej prokuratúre dopustiť protiprávneho konania. Normalizácia pokračuje, reagoval prokurátor

30.04.2024 09:29

Prokurátor tvrdí, že rozhovor absolvoval počas obedňajšej prestávky.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 140
Celková čítanosť: 227585x
Priemerná čítanosť článkov: 1626x

Autor blogu

Kategórie

Odkazy